Suhtautuminen pakolaisiin
Joillekin yksi vierasmaalainen on jo liikaa. Heidän
reaktionsa olisi luultavasti sama, vaikkei turvapaikanhakijoista tulisi kuluja
eikä olisi näyttöä vaarallisuudesta, koska kyseessä on puhdas periaate,
ennakkoluulo, pelko tai silkka viha. Silti tällainen henkilö muistuttaa
pakolaisongelman kalleudesta ja pakolaisten vaarallisuudesta, mutta se ei ole
vastarinnan syy vaan enemmänkin seuraus. Maahanmuuton vastustaja tarvitsee järkeen
vetoavat perustelut, niitä odotetaan kaikilta.
Aina on löytynyt myös pakolaisten auttajia.
Kun pakolaisryntäys syksyllä 2015 alkoi, usea suomalainen kiiruhti tarjoamaan
vapaaehtoisesti apuaan. Tämä kertoo, että meillä yhä on ollut jäljellä ainakin
se osa länsimaisesta kristillisestä moraalista, mikä velvoittaa rakastamaan
lähimmäisiämme niin laajasti ymmärrettynä, että myös pakolainen on
lähimmäisemme. Eikä se ole ainoastaan suomalaisten tunne, vaan pakolaisten
vapaaehtoisia auttajia löytyy kaikkialta. Vaikka turvapaikanhakijoiden suuri
määrä pakottaa auttamishaluiset myöntämään, että jokaista tulijaa ei voida
auttaa, se ei merkitse, että moraali alkaisi pettää. On eräänlainen yhteiskuntamme
turvatakuu, että jos kerran haluamme auttaa turvapaikan hakijoita, suomalaiset
ovat valmiit hädän tullen auttamaan toinen toisiamme. Vaikka näin onnellisesti yhä
on, rasismia vastaan pitää taistella, jottei muukalaisviha kasva valtavirraksi.
Pakolaisongelman aiheuttaja
Pakolaisia pitää auttaa heidän kotimaassaan. Tämä
on ollut suorastaan hokema, mutta nykyään sen kuulee harvemmin, mihin syynä voi
olla, että olemme liian usein epäonnistuneet auttamisessa. Suomalaisetkin ovat
olleet mukana operaatioissa, jotka lisäsivät Afganistanista, Irakista, Syyriasta
ja Libyasta lähteviä pakolaisia. Kuvat ihmisistä tulituksen keskellä murskaksi ammuttujen
kotiensa raunioissa vakuuttavat, että siellä ei voi elää. Tätä tosiasiaa ei
muuksi muuta, vaikka myös niiltä alueilta, joilla olot ovat siedettäviä, lähtee
pakolaisiksi elintasopakolaisia, seikkailijoita, onnenonkijoita, rikoksiaan piileskeleviä
ja terroristeja.
Sotatoimet, joihin länsiliittoutuma on
osallistunut Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa, aiheuttivat sisällissodat, mitkä
saivat aikaan pakolaisvyöryn. Se että eniten näiden alueiden pakolaisia tulee
Eurooppaan, johtuu sijaintimme ohella omasta pakolaispolitiikastamme. Kuinka vaikeaa
on pääsy Euroopan maihin ja kuinka turvapaikanhakijoita kohdellaan, vaikuttaa luonnollisesti
tulijoiden määrään.
Sodanjohto on ollut toisten käsissä, mutta myös
suomalaiset olemme osallisia epäonnistuneissa sotatoimissa puhumattakaan, että
olisimme niistä irtisanoutuneet. Moni tyytyy valtionjohtomme vakuutteluun, että
sotatantereilla edistämme maailmanrauhaa. Toisin on kuitenkin tainnut käydä. Tältä
syytökseltä yritämme puolustautua aivan oikeutetusti sillä, että
ulkopoliittisista ja taloudellisista syistä Suomella ei ole varaa irtautua Länsimaiden
yhteisrintamasta. Silloinhan kasvaisi vaara, että Suomi jää yksin, jos
tarvitsemme apua Venäjää vastaan. Siksi myös Suomen oli hyväksyttävä EU:n
asettamat pakotteet Venäjää kohtaan, vaikka niistä koitui kaupankäynnillemme suurta
vahinkoa.
Sotatoimilla oli hyvä tarkoitus, koska haluttiin
estää terrorismin yleistyminen. Valtavaa tuhoa aiheuttaneiden New Yorkin terrori-iskujen
jälkeen yritettiin torjua Osama bin Ladenin ja muiden islamistien uudet iskut.
Se oli peruste, miksi laaja länsimainen liittoutuma aloitti sotatoimet Afganistanissa.
Pian sen jälkeen pääkohteeksi otettiin Irakin johtajan Saddam Husseinin
syökseminen vallasta. Jotta Saddam Hussein saatiin näyttämään Länsimaille kyllin
vaaralliselta, otettiin käyttöön vääristeltyjä todisteita. Kun Syyriassa ja
Libyassa arabikeväänä tunnettu vanhan hallinnon kaataminen ei onnistunut, Länsimaat
sielläkin puuttuivat tapahtumien kulkuun aseisiin turvautuen.
Länsimaiden sotatoimet eivät tuoneet sitä
tulosta, mitä niillä tavoiteltiin. Tämä näyttäisi osoittavan, että konsepti on
ollut väärä. On kuitenkin mahdoton osoittaa, olisivatko ilman aseellista puuttumista
asiat tällä hetkellä vielä huonommalla tolalla ja olisiko islamistien terrori-iskuja
länsimaihin vieläkin enemmän. Tosiasia kuitenkin on, että niin Afganistanissa, Irakissa,
Syyriassa kuin Libyassakin länsimaiden puuttuminen jätti jälkeensä valtatyhjiön,
mikä estää maassa järjestyksenpitoa ja osaltaan jatkaa korruptiota ja muuta rikollisuutta.
Sellainen tilanne loi erinomaisen kasvualustan terroristeille. Al-Qaida on yhä
voimissaan ja sen rinnalle on syntynyt uusia terroristiryhmiä, joista merkittävin
on Isis, mutta on monta muutakin. Ne soluttautuvat terrori-iskuineen yhä uusille
alueille ja ovat esikuvana terroriteoille, myös sellaisille joilla ei ole
mitään tekemistä Islamin kanssa. Islamistiterroristit tarjoilevat aatteellisen perustan,
mikä on monille erittäin tärkeä, mutta toisille vain oiva tekosyy. Aina on myös
sellaisia, joita sairaan mielen harhat johtavat tekoihin, jotka ovat
terroritekojen kaltaisia. Meillä ja muualla Länsimaissa on ollut
häiriintyneiden tekemiä koulusurmia, joten tuntuu suorastaan luonnolliselta,
että maahanmuuttajienkin joukossa on henkisesti sairaita, joille tutuin esikuva
on terroriteko.
Presidentti Vladimir Putinille Lähi-idässä
aikaansaatu sekasorto on tarjonnut pelikentän, missä voi sekoittaa Länsimaiden
välejä ja uhmata niiden yhdessä sopimia tavoitteita. Toisinaan kyse lienee
enemmän Putinin kuin Venäjän politiikasta, koska käytännössä Venäjää johtaa presidentti
Putin yksinvaltaisesti. Siksi hänen tekonsa saattavat mennä Venäjän edun
edelle. Tämä ehkä selittää, miksi Venäjän toimia on ollut vaikea ennakoida ja
ymmärtää. Tietysti maan valtaeliittiin kuuluu muitakin, mutta sellaisia, joiden
edun mukaista on olla lojaali Putinia kohtaan.
Pahimmat uhkakuvat
Avuttomuus pakolaisongelman edessä haittaa maailmantaloutta
ja uhkaa maailmanrauhaa. Moni pelkää, että pakolaisten takia EU voi hajota,
mutta toiset taas päinvastoin toivovat, että pakolaisvyöry auttaa pääsemään eroon
EU:sta. Siinä tapauksessa EU on heille suurempi paha kuin pakolaisvyöry. Tai uskotaan,
että juuri EU on Euroopan pakolaisongelman aiheuttaja, ja jos EU hajoaa, poistuu
myös pakolaisongelma. Jotkut rasisteiksi kuvatut eivät siis oikeasti olekaan
rasisteja, jos heille rasismi on vain yksi väline taistelussaan EU:ta vastaan. EU-vastaisuus
on yhtä yksioikoista ajattelua kuin sekin, että EU:n avulla voimme pelastua kaikelta
pahalta – mukaan lukien turvapaikan hakijoiden aiheuttamat ongelmat.
Mitä EU:n hajoamisesta seuraisi? Ensinnäkin, mitä
silloin tapahtuisi pakolaisille? Tuskin vihanpito heitä kohtaan vähenisi. Vaikka EU:n hyväksymät säännöt
raukeaisivat, pakolaisia varmaan edelleen yrittäisi vauraimpiin Euroopan maihin
- Suomi mukaan lukien. Mihin joutuisivat maassamme jo olevat turvapaikanhakijat
ja mikä olisi jo turvapaikan saaneiden kohtelu? Jollei taloudellinen tilanne
helpotu EU:n ja euron poistuessa, kasvaisiko syyttely myös Suomessa pitkään
asuneita vierasperäisiä kohtaan? Euroopan rajoilla elää ihmisiä sullottuina
keskitysleirejä muistuttaviin oloihin. Olisiko Suomenkin ratkaisu samantapainen
omien turvapaikanhakijoiden ja tänne jo hyväksyttyjen osalta? Nostaisivatko
päätään holokaustin haamut?
Jos pahalle antaa pikkusormen, se vie helposti
koko käden. Ansaitsen paheksunnan, koska rehellisyyden nimissä haluan, että arvioidaan
myös pelottavien kehityskulkujen mahdollisuudet. Vaikeutuvina aikoina,
silloinkin kun vielä suhteellisen hyvin tulemme toimeen, on vaara, että
seuraavaksi alettaisiin harkita myös vanhusten ja vammaisten ”keskitysleirejä”.
Eikä alkuun päässyt negatiivinen kierre loppuisi tähänkään. On syrjäytyneitä, työttömiä,
pienipalkkaisia, päihde- sekä peliriippuvaisia, vankeja ja heitteille joutuneita
vapautuneita vankeja sekä muita ryhmiä, joista huolehtimisen saattaa kokea
hyysäämisenä, mikä vie yhteiskunnan varoja jostain tärkeämmästä – sellaisesta
josta itselle on etua ja iloa tai raha tarvitaan, jotta maamme vaurastuisi. Useilla
on luja usko, että menestyminen on itsestä kiinni, vaikka tosiasiassa hyvin
monelta selviytymiseen puuttuvat niin henkiset, fyysiset kuin vaikeista lähtökohdista
johtuvat edellytykset. Lujassa on myös usko, että työttömyys on lähes aina omaa
syytä, vaikka kuinka osoitetaan, että mahdollisia työpaikkoja on selvästi vähemmän
kuin työnhakijoita.
Ihmismielen rajoitteet
On ikiaikainen ja yleismaailmallinen
lainalaisuus, että olojen vaikeutuessa heikkenee ihmisten suvaitsevaisuus.
Vietti pitää omien puolta ja sen kääntöpuolena taipumus rasismiin oman joukon ulkopuolisia
kohtaan on geeneissämme. Kun EU:sta syntyi idea, oli mallina Yhdysvallat, koska
tämä maa on vauras ja koostuu monesta erilaisesta osavaltiosta ja kansallisuudesta,
mutta siitä huolimatta asukkailla on voimakas tunne yhteisestä isänmaasta.
Lopulta Yhdysvalloissa myös musta väestönosa aletaan hyväksyä osaksi yhteistä
kansaa. Pitää muistaa, ettei tunne yhdestä kansasta syntynyt hetkessä, vaan siihen
tarvittiin vuosisatoja ja raastavat sisällissodat.
Tai sama toisin päin: valtakuntien menestyminen
näyttää perustuvan yhteenliittymiin, oli ne aikaansaatu vapaaehtoisesti tai
pakolla. Kun jokseenkin kaikkien kansalaisten vauraus kasvaa, se edistää
suvaitsevaisuutta. Suvaitsevaisuus puolestaan auttaa erilaisia ja eri tahoja
puhaltamaan yhteen hiileen. Usein ennenkin positiivinen talouskierre on syntynyt
tätä tietä.
Myönteinen kehitys yleensä kuitenkin ennen
pitkää hiipuu. Nyt EU voi olla tässä kehitysvaiheessa. Vaikka maanosamme talous
kasvaa enää hitaasti, siitä huolimatta tuloerot lisääntyvät ja yhteiskunnan
jännitteet kiristyvät. Kuten on nähty ympärillämme ja historiasta, on ihmisluonto
sellainen, että tätä kehitystä on äärimmäisen vaikea estää. Yhteiskuntarauhan
kannalta vielä vaarallisempaa kuin tuloerojen kasvu yhteiskuntaluokkien välillä,
on lisääntyvä eriarvoisuus yhteiskuntaluokkien sisällä. Kun yhtäläisessä
asemassa olleella naapurilla alkaa mennä minua paremmin tai joukolla, johon
itse kuulun, meneekin muita huonommin, se katkeroittaa. Jo varsin pieni tuloero saattaa olla vaarallinen,
sillä tulokehityksen suunta merkitsee enemmän kuin määrä.
Rauhanteon esteet
Rauha pakolaisvyöryn synnyttäneille taistelualueille
on ratkaisujen avain. Aseelliseen konfliktiin osallisten syyttely on toki
tässäkin tilanteessa jälkiviisautta, sillä kuten edellä sanoin, taistelujen tarkoitus
oli hyvä. Jälkiviisautta on myös Yhdysvaltojen moittiminen siitä, että se oli
sotatoimissa aloitteellisin.
Sotatoimiensa takia Länsimailla on tietty
vastuu ja moni sen myöntää. Näyttää kuitenkin siltä, että EU-maat eivät
keskenään ja Yhdysvaltain kanssa kykene sopimaan rauhasta kriisialueille niin,
että sieltä ei enää olisi pakottava tarve lähteä. Olisi päästävä yhteisymmärrykseen
sodasta kärsineiden ihmisten auttamisesta, tuhottujen alueiden
jälleenrakentamisesta ja taistelualueiden toimivan hallinnon järjestämisestä sekä
vaikeimpana kaikesta: toimien rahoittamisesta.
Miksei rauhantekoon pystytä? Sen estää
Euroopan taloustaantuma. Kyse ei kuitenkaan ole taloudellisten resurssien
puutteesta sinänsä, vaan ennen kaikkea eripurasta, jota taloustaantuma ruokkii.
Taantuman kasvattaessa sisäpoliittisia paineita valtiot entistä enemmän vetävät
kotiinpäin. Neuvottelijoille tuo irtopisteitä, jos näkyvästi ajaa oman maan
etua ja mieluummin selvästi muiden kustannuksella. Näin ollen yhteinen etu ei
pääse toteutumaan ainakaan parhaalla tavalla. Tulisi olla itsestään selvää,
että tulevaisuuden hyväksi on voitava tinkiä omista eduista.
Sotatoimien
alkamisen jälkeen on keksitty edulliset menetelmät liuskeöljyn ja -kaasun
talteenottoon. Se parantaa Yhdysvaltain öljynsaantia omasta maaperästä ja on
siten ratkaisevasti vähentänyt maan kiinnostusta öljyrikkaita alueita kohtaan
muualla. Terroristivaara amerikkalaiskohteeseen on pienempi paha kuin oli
suurvallan taloutta uhkaava öljypula. Siksi Lähi-idän epävakaus ei Yhdysvaltoja
huoleta entiseen tapaan. Näyttääkin siltä, että Yhdysvallat on jättänyt
päävastuun Lähi-idän kohtalosta EU:lle, koska alueen pakolaiset eivät ole
ongelma Yhdysvalloissa. Puolustukseksi toki voidaan huomauttaa, että
Yhdysvalloilla on oma pakolaisongelma.
Ei ole kelvollinen ratkaisu, että
pakolaisvirtojen annetaan ruuhkautua EU:n heikoimman maan Kreikan kontolle. Arveluttavaa
on myös, jos jokin maa saa rahastaa ja hankkia etuja pakolaisten avulla.
Olemmeko valmiit tinkimään demokratiasta, ihmisoikeuksista ja muista länsimaisista
arvoista sen hintana, että Turkki huolehtisi Eurooppaan pyrkivistä
pakolaisista? Tästä voi muodostua muillekin huono malli, mikäli maassa valtaan
sattuu pääsemään eurooppalaisiin arvoihin varauksellisesti suhtautuva hallinto.
Ensimmäisten peruutusaskelten joukossa saattaa silloin olla naisten ja miesten
tasa-arvo; Suomessakin kehitys kohti naisten ja miesten samapalkkaisuutta
junnaa paikallaan.
Rasismin nousun perimmäinen syy
Eivät rasismi ja vihapuheet käänny laskusuuntaan,
jos Suomessa jatketaan yrityksiä työntekijöiden tulokehityksen heikentämiseksi.
Ei sellainen nosta maatamme taantumasta, mikä poistaisi rasismin syitä. Työvoimakustannusten
alentamisella on tarkoitus houkutella yrityksiä lisäämään työntekijöitä. Vaikka
tällainen työllistäminen tuntuisi erinomaiselta tavoitteelta, sitä se ei
kuitenkaan ole. Silloin nimittäin työn tuottavuus heikkenee. Työn tuottavuuden
parantaminen, mikä on maamme teollisuudelle ensiarvoisen tärkeää, merkitsee
päinvastoin, että nimenomaan vähemmillä työntekijöillä tehdään enemmän tai
parempia tuotteita; siis sellaista jolla työntekijää kohden on aikaisempaan
nähden suurempi kaupallinen arvo. Jollei vientiyritystemme työn tuottavuus
parane, menetämme maailmalla edelleen kilpailukykyämme ja taantumamme sen kun
pahenee.
Sen sijaan investoinnit uudistuksiin ovat globaalissa
kilpailussa menestyksen avain. Lähes joka taholla myönnetään, että nyt rahaa Suomesta
löytyisi investointeihin. On järkyttävää, että maassamme on yrityksiä, jotka
jakavat kaikki voittonsa osinkoina omistajilleen. Moni suomalainen yritys on
maksanut omistajilleen toistuvasti liikaa suhteessa investointeihin jo finanssikriisistä
2008 alkaen. Siinä on talousahdinkomme keskeisin syy ja sitä kautta se on
populismin, vihapuheiden ja rasismin alkulähde. Eihän talonomistajankaan kannata
vuosikausia luopua kunnostamasta taloaan, koska talo ränsistyy ja sen arvo
laskee suhteessa naapuritaloihin. Jollei tuotantolaitoksia ja niiden menetelmiä
uudisteta, ollaan nopeasti vanhanaikaisia ja hävitään kilpailijoille, sillä kilpailijamaat
ja -yritykset ottavat kuitenkin käyttöön uutta.
Missä sitten syntyvät uudet työpaikat, jollei
teollisuudessa? Innovatiivisten, siis uutta käyttöönottavien, yritysten
joukosta löytyvät menestyjät. Nytkin juuri sellaiset takovat voittoa ja tuovat
maahamme sitä vaurautta, millä palveluja kustannetaan. Palvelut pystyvät työllistämään
yhä useampia. Ne ovat eniten työllistäneet jo vuosikymmeniä, mutta rahaa
tekevät vientiyritykset sen sijaan työllistävät yhä harvempia. Nämä ovat
pitkään jatkuneet kehityssuunnat, joihin Suomessakin on alistuttava, vaikka
hallitus kuinka rimpuilisi vastaan.
Populismi on laman tuote
Populisteilla tarkoitan sellaisia, jotka
joukon jatkona kapinoivat, ja vaikka monilla siihen on aihetta, perusteet ovat
heikot. Näyttää ilmeiseltä, että EU:n johdolla Euroopan pakolaisongelmaa ei
pystytä ratkaisemaan ainakaan parhaalla mahdollisella tavalla, koska populismin
kasvun pelossa päätöksenteko ei toimi kunnolla.
Maanosamme moni valtio kärsii pitkästä
taloustaantumasta ja yhteiskunnat tulonjaon vääristymistä, mikä nostaa populistipuolueiden
kannatusta. Jollei taantuman syitä ymmärrä, oikeisto- ja vasemmistopopulistit
on helppo manipuloida toisiaan vastaan. Populistit ovat saaneet suuren
vaikutusvallan. He muistuttavat jo olemassaolollaan, että pakolaiset pitäisi ajaa
pois Euroopasta ja uhrauksista pakolaisten lähtömaiden hyväksi tulisi luopua.
Perustuu kuitenkin näköharhaan, että olojen
rauhoittaminen tulee kalliimmaksi kuin pakolaisongelman sivuuttaminen. Toki pakolaisongelman
hoito maksaa paljon ja siinä, kuten kaikessa muussakin, on vaarana, että epäonnistutaan
tai rahaa väärinkäytetään. Kun pakkasella pissaa housuihin, aluksi lämmittää,
mutta hetken kuluttua on entistä kylmempi. Eli jos nyt jätämme auttamatta
pakolaisia - sekä Eurooppaan päässeitä että kotimaistaan lähtemään pyrkiviä -
rahantarve vain kasvaa, koska pakolaisiksi yrittää entistäkin useampi ja
terrorismi tempaa pauloihinsa vielä enemmän itsemurhakandidaatteja.
Usein vaatimukset rangaistusten koventamisesta
luokitellaan populismiksi. Ankarat rangaistukset eivät tehoa islamistiterroristeihin
- kovin huonosti ne yleensäkin estävät rikoksia. Länsimaat eivät voi rangaistuksilla
estää islamistiterroristeja, koska nämä pyrkivät surmaamaan myös itsensä. Näin he
itse panevat toimeen rangaistuksen, mikä on länsimaisten normien mukaan pahin
mahdollinen. Vai onko terroristien motiivina epätoivo kuten itsemurhaa yrittävillä
länsimaalaisilla? Ei ole harvinaista kantaväestömme keskuudessa, että
itsemurhan syyksi paljastuu häpeä, toisin sanoen kunniansa menettäminen.
Kyseessä on sama asia kuin islamisteilta tutuksi tulleissa kunniamurhissa, aihe
on vain toinen.
Artikkeli julkaistu 29.3.2016
Loistavaa pohdintaa syistä eikä pelkistä seurauksista!
VastaaPoista