Kulutamme enemmän energiaa kuin on tarpeellista. Sen meistä moni tiedostaa, muttei rohkene myöntää.
Välttämätöntä ei ole lentomatkustaminen tai moni muu, mikä saa huvinvuoksi liikaa käyttämään yhteisiä luonnonvaroja ja pilaamaan ilmastoa. Tarve huvimatkustaa on matkanjärjestäjien luoma tarve. Se on heidän elinkeinonsa ja tulonlähde. Samalla se on elinkeino myös koko Suomelle, EU: lle ja monelle muulle taholle. Haitat ovat kuitenkin liian suuret.
Lentämisestä on monille tehty välttämätöntä, koska markkinamekanismit, joiden mainokset muokkaavat hyvän kansalaisen mielikuvaa, sellaiseksi meitä houkuttelevat. Siinä on keskeinen syy, miksi eivät riitä energia ja luonnonvarat. Sama aurinko ja siitä mahdollisuus nauttia löytyisi lähempääkin kuin toiselta puolelta maapalloa.
Vastaväitteitä voin itsekin luetella pitkän rimpsun. Niillä päinvastoin säästetään ympristöä ja luonnonvaroja. Ne lennot ovat hyötykäyttöä ja niitäkin on paljon. Lentämisen haitat ovat kuitekin suuremmat nykymenolla. Liika kuluttaminen lienee ollutn monen kansan kohtalo. Se taitaa olla myös sotien yksi syy,
Kilpailu, jota ei voi voittaa
Me kilpailemme keskenämme, vaikka emme sitä useinkaan tunnusta itsellemme. Kilpailu on yhteiskuntien käyttävoima, joka saa ihmiset paitsi tuhlaamaan myös myös tekemään työtä ja rakentamaan yhteiskuntaansa. Kun kilpailussa pääsee voitolle, ei kilpailu siihen lopu. Lähes aina jää tunne, että olisi saatava muihin verrattuna vielä enemmän tai ainakin pitää säilyttää saavutetut edut.
Esimerkkejä kilpailusta, joita emme myönnä, löytyy loputtomasti. Miksi näyttävästä asunnosta ollaan valmiita maksamaan enemmän? No tietysti siksi, että siellä on paremnpi asua. Kun pysähtyy miettimään, pian huomaa, ettei se ollut ainakaan koko totuus.
On pakko tunnustaa, ettei maljakko tai moni muukaan kodin koriste useinkaan helpota asumista ja elämistä. Lisää kauniimpaa ja arvokkaanpaa olisi saatava. Monta kertaa siihen on pakonomainen tarve. Ei vain hieno asunto, vaan melkein mikä hyvänsä, jonka kokee arvokkaaksi, houkuttelee. Se johtuu suuressa määrin kilpailuvietistämme. Siinä on keskeinen syy, miksi eivät riitä energia ja moni luonnonvara.
Niin paljon energiaa ei pystytä tuottamaan , ettei sitä olisi liian vähän. Tarve kulutukseen on aina suurempaan . Siksi energiaa kulutetaan niin paljon kuin sitä kyetään tuottamaan muilta tarpeilta. Se on ihmiskunnan kohtalo ja siitä seuraa myös sotia.
Vastapainoksi huvilennoille voisin luetella pitkän rimpsun lentoja, joiden avulla säästetään ympristöä ja luonnonvaroja. Ne lennot ovat hyötykäyttöä ja niitäkin on paljon. Harva kehtaa tunnustaa, kuinka pajon käyttää rahaa ja muita resurssejaan periaatteessa toisarvoiseen. Siitä olisi monta kertaa vara tinkiä. Moni sen tietää mielessään, kun pysähtyy ajattelemaan. Se on perimmäisiä syitä siihenkin, miksi nyt kulutamme liikaa sähköä. Vähemmälläkin pärjäisi usein lähes yhtä mukavasti, kun pysähtyy miettimään eikä anna kateudelle valtaa.
Mainonnan voima
Mainosten tehoa luodaan näkyvyydellä ja tempuilla. Tuotehan on lopulta toisarvoinen hintaansa nähden, jos sitä pitää mainostaa kalliilla ilmoituksilla. Ilmoitus paikasta, mistä saa tuotetta, pitäisi riittää. Uskomme myös valheellisiin mainoksiin. Ei haittaa ostajaa sekään, kun mainostaja hyväksyy lehtimainoksen reunaan tekstin, että kyseessä on mainossivu. Ei siis lehdenkään mielestä aina faktaa. Tällainen varoitusilmoitus sivun reunassa on harvinainen, vaikka tarvetta sellaiseen olisi enemmän. Sitäpaitsi moni uskoo kulutusta kasvattaviin mainoksiin enemmän kuin uutisteksteihin.
Ei pidetä edes paheksuttavana, vaikka tiedämme, että m,ainos sisältää liioittelua tai selviä valheita. Sehän kerrotaan mainoksissa varsin avoimesti. Mutta ennenkaikkea valheita kerrotaan rivien välissä ja monella tapaa piilotettuna.
Toisten esimerkki
Suuri vaikutus on toisten antamalla esimerkillä, halusimme tai emme. Tätä ihmismielen ominaisuutta lähes aina mainostajat hyväksukäyttävät. Emme päätä edes omista asioistamme. Meitä ohjataan aina toisten antamalla esimerkillä. Mitä muuta muoti on? Vai väittääkö joku, ettei median päätä puolestamme monta kertaa? Sitäpaitsi emmehän voi tietää, mitä kaikea voisimme hankkia ja tehdä toisin. Emme osaa haluta sellaista, mitä olisi saatavilla ja mihin meillä olisi varaakin, koska emme tiedä tuotteen olemassaolosta.
Kirjoitettu 22,9.2022
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti