Älä pelästy, en puhu nyt säteilystä!
Sinisellä tekstillä 2012 jälkeen tapahtuneita muutoksia
Ydinvoiman ympärille rakentunut bisnes on saanut maassamme liian suuren vallan. Valtansa turvin se pystyy ohjaamaan Suomessa päätöksentekoa. Tämän tuloksena koko ajan lisätään yhteiskuntamme sähköriippuvuutta ja estetään todellinen kilpailu sähköntuottajien välille.
Suurten sähköntuottajien lobbarit käyttävät hyväkseen sitä, että eivät päättäjät eivätkä äänestäjät tunne päästökauppaa. Huonosti sekin tiedetään, että suuressa määrin vääristyneen päästökaupan ansiota ovat suurten sähköntuottajien miljardivoitot. Media ei juurikaan puutu päästökaupan epäkohtiin. Syyksi epäilen, että mahtavat yritykset estävät mediaa taloudellisin sanktioin paljastamasta epäkohtia.
Tilanne korjattu siltä osin, että nyt myös pienet sähköntuottajat meilläkin saavat syöttää sähköä valtakunnanverkkoon. Jos sähköä pientuotantona kyettäisiin tekemään myös puulla kautta maan, puuta tähänkin riittäisi ilman, että metsäteollisuus kärsii. Metsäenergiasta tulisi vielä varteenotettavampi tervehdyttävä vastavoima ydinvoimabisnekselle. Se myös toisi pienten paikkakuntien merkityksen uudenlaiseen tarkasteluun.
Osmo
Soininvaara blogissaan http://www.soininvaara.fi/2012/03/31/niin-mustavalkoista/#comments
“Lyhyesti:
voisin harkita, jos ydinvoimaa käytettäisiin fossiilisen polttoaineen
korvaamiseen ja vain siihen, mutta toistaiseksi sitä käytetään ylläpitämään
energian halpaa hintaa ja viemään yhteiskuntaa yhä pidemmälle
energiariippuvuuteen.”
Nimimerkki
VT kommentoi (2.4 klo 16,30):
”Tämä
Osmon perustelu sisältää mielestäni yhden parhaista ja havainnollisimmista
vastaväitteistä ydinvoiman käytölle. Mikä tekee sen ongelmalliseksi
ympäristöstä huolestuneelle insinöörille on se, ettei se kohdistu niinkään
energiantuotannon ongelmiin. Vaan siinähän halutaan muuttaa nyky-yhteiskuntaa. Ydinvoima
on pahasta, koska yhteiskuntaa tulee muuttaa ja se nähdään osana kantavia
“vääriä” rakenteita. Kun taas energiakysymyksessä näin insinööri luontaisesti
rajaa yhteiskunnalliset asiat kysymyksenasettelun ulkopuolelle ja miettii miten
voisimme tyydyttää nyky-yhteiskunnan tarpeet mahdollisimman pienillä harmeilla
ihmisille ja ympäristölle. Tällöin energian siirto sähköllä ja sähkön tuotto
ydinvoimalla ovat hyvin vahvoilla. Eihän
siinä mitään kunnollisia dialogeja saada kun ei puhuta edes samasta asiasta.
Toisaalta, koko kannatus/vastustus -vastakkainasettelu on monimutkaisen asian
liiallista yksinkertaistamista, joka ei hyödytä ketään paitsi ääripäitä.
Ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin kun toivoisi olevan dogmaa tärkeämpää.”
Suurimman roolin
ydinvoimakeskusteluissa ovat ottaneet ydinvoiman ja uraanin vaarallisuus sekä
jätteen sijoittamisen ongelmat. Melko paljon on puhuttu, kuinka ydinvoima estää
uusiutuvan energian käyttöönottoa. Viime aikoina on toisteltu, ettei vesivoiman
säätökapasiteettia riitä, jos tuulivoimaa lisätään, kun se ei riitä edes
suunnittelun alla olevien ydinvoimaloiden tarpeisiin. Kuten Osmo Soininvaara
myös itse olen ollut epäluuloinen ydinvoimaa kohtaan, koska se ei ole vähentänyt
kivihiilen käyttöä muista fossiilisista energioista puhumattakaan – ydinvoimasta
on siis vain teoriassa apua ilmastomuutosta vastaan.
Eri
energiamuotojen vaikutuksista koko yhteiskuntaan on keskusteltu varsin vähän. Kuten
nimimerkki VT väittää, insinööreille, joita käsittääkseni moni pitää
energia-alan parhaina asiantuntijoina, ei edes kuulu yhteiskunnallisten
vaikutusten tarkastelu. Soininvaara joutuu toteamaan, että toistaiseksi
ydinvoima vie yhteiskuntaa yhä pitemmälle energiariippuvuuteen. VT kysyy, onko
ydinvoima sen takia pahasta ja kantaako ydinvoima ”vääriä” rakenteita. Näihin VT:n
kysymyksiin haen vastausta.
Ydinvoiman
kokonaisvaikutusten arvioinnissa ei ole menty pintaa syvemmälle, jos tyydytään väitteeseen,
että ydinvoimaan pohjaava energiavaltainen teollisuus on Suomelle paras tie
menestykseen. Onko tosiaan niin? Jos on, niin millaiseksi silloin muodostuu taloutemme
ja yhteiskuntamme? Mitkä ovat energiavaltaisen teollisuuden vaihtoehdot ja
niiden vaikutukset yhteiskuntaan?
Auttoiko sähköpula Nokian nousuun?
Nokian nousu
maailmanmaineeseen alkoi 1990-luvulla samoihin aikoihin, kun eduskunta
torppasi viidennen ydinvoimalan. Kävi ilmeiseksi, ettei ainakaan pitkään aikaan
voida laskea sen varaan, että Suomessa olisi tarjolla runsaasti halpaa sähköä. Ei
tarvitse olla ajallista sattumaa, että silloinen tilanne sai Nokiassa hakemaan
ratkaisuja, jotka perustuvat huipputeknologiaan ja koulutettuun työvoimaan eikä
runsaaseen energian ja raaka-aineen käyttöön.
Tämä ei
tarkoita, että vähäteltäisiin Jorma Ollilan ja muiden Nokian silloisten
johtajien suuria ansioita. Kuitenkin samanaikaisesti piti vallita olosuhteet,
jotka valikoivat ja sitten nostivat nämä tilannetta taitavasti hyväksikäyttävät
henkilöt yhtiön johtoon.
Nokian nousua saattoi
auttaa, etteivät yhteiskuntamme voimavaroista silloin kilpailleet suuret rakennushankkeet
kuten Nokian alamäen aikana. Nimittäin Olkiluodon kolmannen reaktorin
rakentaminen ja Teollisuuden voiman sekä Fennovoiman rakennushankkeet haukkaavat
ison siivun kansakuntamme resursseista, kun ne ovat normaalien jokavuotisten
menojen lisäksi. Eikä siinä kaikki, vaan myös Fortum odottaa lupaa ydinvoiman lisärakentamiselle.
Harvoin kerrotaan, mitä oikeasti maksaa ydinreaktorin rakentaminen: tyydytään puhumaan
yli kuudesta miljardista eurosta. Paitsi kilpailu varoista, kiristyy kilpailu
myös osaavista työntekijöistä, minkä on pakko heijastua monen alan menestykseen.
Kun Suomessa vaaditaan koulutettavaksi tuhansia uusia ydinvoimainsinöörejä, on
syytä olettaa, ettei parhaista nuorista enää aikaisempien vuosien tapaan riitä
yhtä moni tietotekniikan opiskelijoiksi eikä moneen muuhunkaan vaativaan
kohteeseen.
Vuoden 2014 lopulla Suomi on vaipunut lamaan - EU-maista lähes syvimmälle. Kun syitä etsitään, tulee tarkastella rahojen tuottoa. Surullisen kuuluisa Olkiluoto III on edelleen keskeneräinen ja voi olla sitä vielä vuosia. Fennovoiman suunniteltu ydinvoimala olisi toinen valtava rahanreikä, jonka tuotto olisi hamassa tulevaisuudessa. Ydinvoimaloihin sijoitettu raha, vaikka joskus olisi tuottavaa, on nyt pois nopeasti tuottavista investoinneista, jollaiset olisivat lamastamme ulospääsyn edellytys. Sen sijaan paljon arvostelua valtion tukitoimien takia saaneet uusiutuvan energian investoinnit alkavat tuottaa nopeasti siinäkin tapauksessa, vaikka niiden tuotossa olisi arvostelun varaa.
Vuoden 2014 lopulla Suomi on vaipunut lamaan - EU-maista lähes syvimmälle. Kun syitä etsitään, tulee tarkastella rahojen tuottoa. Surullisen kuuluisa Olkiluoto III on edelleen keskeneräinen ja voi olla sitä vielä vuosia. Fennovoiman suunniteltu ydinvoimala olisi toinen valtava rahanreikä, jonka tuotto olisi hamassa tulevaisuudessa. Ydinvoimaloihin sijoitettu raha, vaikka joskus olisi tuottavaa, on nyt pois nopeasti tuottavista investoinneista, jollaiset olisivat lamastamme ulospääsyn edellytys. Sen sijaan paljon arvostelua valtion tukitoimien takia saaneet uusiutuvan energian investoinnit alkavat tuottaa nopeasti siinäkin tapauksessa, vaikka niiden tuotossa olisi arvostelun varaa.
Ruuan ydinvoimalisä?
Tutkivat
journalistit ovat ainakin jokamiehen mediassa kirjoittaneet hyvin niukasti,
mistä ja miten kootaan ydinvoimaloiden rakentamiseen kymmenet miljardit. (Helsingin
sanomat viimeiset artikkelinsa vuonna 2008) Jotta joku toimittaja aiheesta
kiinnostuisi, esitän raflaavia väitteitä, mitkä voivat kuitenkin olla pääosin
totta.
Rahoja ydinvoiman
rakentamiseen ei kerätä veroina. Niiden tilalla saman asian ajaa windfall-veron
viivyttely, mikä on ydinvoimalle vuosittain miljardiluokan tuki. Sen rinnalla
muiden energioiden parjatut miljoonatuet ovat pikkuhippuja. Helsingin Sanomat
kirjoitti 2008:”Päästökauppatuki ei ole
perinteistä valtiontukea, jossa budjetin kautta jaetaan suoraan veronmaksajien
rahoja. Se on hienostuneempi tukimuoto, jossa sähkön kuluttaja joutuu maksamaan
sähköyhtiölle korotettua maksua. Se on yhtä kaikki valtion toimin aikaansaatua
tukea, koska ilman valtion hallinnollisesti jakamia päästölupia tämä
tukijärjestelmä ei toimi. Maksaja on lopulta sama, kuluttaja ja veronmaksaja.”
Jos sanotaan,
ettei ydinvoimaloita rakenneta verovaroin, se helposti saa ajattelemaan, että mitä
se silloin tavallista kansalaista liikuttaa. Kuitenkin suurin osa suomalaisista
tulee antaneeksi rahaa tietämättään ydinvoiman rakennuskassaan. Se toteutuu
lisähintana ruokaostoksissa. Millainen osuus sillä on ruuan hinnasta, sitä on ulkopuolisen
mahdoton arvioida. Ydinvoimaa rakentavalla Fennovoimalla on 68 osakasta ja niiden
joukossa on elintarvikkeiden tuottajia ja kauppaketjuja: Kesko Oyj, S-ryhmä, Atria
Oyj, Myllyn Paras Oy, Valio Oy (http://www.fennovoima.fi/fennovoima/omistajat)
29.8.12 alettiin uutisoida, että S-ryhmä ja Atria Oyj luopuvat Fennovoiman osakkuudesta
29.8.12 alettiin uutisoida, että S-ryhmä ja Atria Oyj luopuvat Fennovoiman osakkuudesta
Oletan, että jos
kaupparyhmittymiltä joskus kysyttäisiin, miten ne perustelevat ydinvoimahankkeessa
mukanaoloaan, perustelu olisi, että se on tuottava sijoitus. Sen ansiosta ruuan
hintaa voidaan alentaa sitten joskus, kun ydinvoimala tuottaa sähköä ja
rakentamisvelkojakin on maksettu. Kauppaketjut houkuttelevat asiakkaita
ympäristöystävällisillä ja eettisillä tuotteilla. Siksi olisi reilua, että kerrottaisiin
myös, kuinka suuri on ruuan ydinvoimalisä. Mielestäni ydinvoiman rakentaminen
on epäeettistä, jollei tiedoteta, miten siihen kootaan varat - oli mielipide itse
ydinvoiman eettisyydestä mitä tahansa.
Monta sähkön pientuottajaa suurten vastapainoksi
Maaseudulla on
into päällä tehdä metsähakkeella energiaa. Moni odottaa sormet syyhyten, että
pääsisi tekemään lämmön ohessa myös sähköä, suuri osa tuotantovälineistä kun olisi
jo olemassa. Mutta näinhän ei anneta tehdä, ei pienyrittäjä saa Suomessa syöttää
sähköä valtakunnanverkkoon. Tilanne on korjattu siltä osin, että nykyään verkkoyhtiöt ovat velvollisia vastaanottamaan myös pientuottajien sähkön, kuten aurinkopaneeleilla tehdyn. Mutta tähänastisia ehtoja voi surkutella. Pienimuotoinen hakesähkön kannattava tuotantotekniikka odottaa vielä keksijäänsä, mutta läpimurtoa on aihetta odottaa, kun on poistettu hakesähkön myynnin paha este. Jos käy selväksi, että on olemassa paljon potentiaalisia pienimittaisen puusähkön tuottajia, se on omiaan vauhdittamaan menetelmien kehittämistä. Yleensähän sellaista kehitetään, mille tiedetään taattu kysyntä. Kysyntä on paras konsultti, nykykielellä lobbari.
Suhtautuminen on
muuttunut siitä, kun risupaketeille naureskeltiin. Nyt hakkuutähteiden ja
kantojen keruu on metsänhakkuiden normaalia rutiinia. Suomeen on myös kasvanut suuret
määrät riukuvaiheen nuoria metsiä, jotka tarvitsevat kunnostusta järeytyäkseen
nopeammin arvopuuksi. Vaikka harvennusriukujen myynti antaa metsänomistajalle niukasti
tuloa, sen varjolla nuoren metsän kunnostus tulee tehtyä ajallaan ja ilman
rahanmenoa – sen verran sentään tuloa kertyy, että omilleen pääsee. Hakepuun korjuu
on kannattavaa metsänhoitoa seuraavia hakkuita silmälläpitäen, koska ensiharvennuspuu
kannattaa kasvattaa järeämmäksi, jolloin se on metsäyhtiöille mieluisampaa. Perinteinen
ensiharvennuspuu kelpaa metsäyhtiöille alihintaan tai vain pieni määrä kerrallaan
ison metsäkaupan kylkiäisenä. (Kun aloin tämän artikkelin kirjoittamisen keväällä 2012, metsänhoidon suorastaan ykköshuoli oli nuorten riukuvaiheen metsien kunnostusrästit. Jo 2014 hakepuun korjuu on poistanut ongelmaa.)
Arvovaltaisiltakin
tahoilta on alkanut kuulua puheenvuoroja, että olisi kansantaloudellisesti
edullisempaa käyttää pieniläpimittainen puu energiapuuksi kuin sellun
raaka-aineeksi. Tuuli on kääntynyt niin rajusti, että ehdotellaan
tuulimyllyille kohdennettujen tukien siirtämistä metsäenergian puolelle.
Maailmalla
paperin kulutus on laskusuunnassa ja samoin tietysti paperin raaka-aineen
tarve. Metsämme kuitenkin kasvavat nykyään nopeammin kuin niitä ehditään
hakata, joten siitäkin syystä puuta voidaan suositella poltettavaksi. Puuta uhkaa
jäädä metsiimme senkin takia, kun metsäyhtiöt ovat siirtäneet tuotantoaan puupeltojen
ja halpatyövoiman maihin. Myös rajan takaa Venäjältä on välivuosien jälkeen taas
tulossa puuta?
Puunpolton kannattavuuden
ongelmina ovat olleet kallis korjuu ja kuljetus. Siksi puunpoltto soveltuu
parhaiten hajautettuun suhteellisen pienimuotoiseen tuotantoon. Sellaista ovat
pienvoimalat ja maatilojen yhteydessä hakelämmitys, joka on kovasti kasvattanut
suosiotaan. Teknisesti ei luulisi olevan kovin vaikeaa liittää lämpövoimaloihin myös
sähköntuotantoa. Yksinkertainen vaihtoehto on hankkia valmiiksi rakennettu
voimalapaketti, joka tuodaan kuorma-auton lavalla ja jossa on valmiiksi
rakennettuina kaikki sekä lämmön- että sähköntuotantoa varten. Riittää, että voimalapaketin
pistokkeisiin kytketään asemapaikan lämpöputket ja sähköjohdot.
Nähdäkseni
polttopuun pienimuotoinen hajautettu korjuu isäntien omilla koneilla ja
urakoitsijoiden toimesta olisi kansantaloudellisesti erinomainen työllistämistapa.
Ihmiset voivat tehdä työtä kotoaan käsin ja parhaassa tapauksessa suurelta osin
oman tilan varassa. Se olisi mielekäs peruste säilyttää maaseutu asuttuna ja
hyödyntää sitä maaseudun infrastruktuuria, mitä on ylläpidettävä joka
tapauksessa.
Epäilen vahvasti, että tämän suuntaista kehitystä ovat jarruttanee isot
energiantuottajat ja aikaisemmin myös lyhytnäköinen metsäteollisuuden omanedun
valvonta. Ydinvoima- ja turveala sekä ehkä joku muukin energia pelkäävät kunnollisen
kilpailun syntyä energiamarkkinoille. Lisäksi metsäteollisuus saattaa edelleen epäillä
puunkäytön laajentamisen korottavan raakapuun hintoja - tai oikeammin
jarruttavan hintojen alenemista siinä tahdissa, kun metsiin syntyy lisäkasvua
ja paperipuun tarve vähenee. Jos olisi mahdollista, pieniä ja keskisuuria puusähkön tuottajia
saattaisi tulvahtaa markkinoille paljon ja kaikkialle. Suomessa on sellaista
yrittäjähenkeä, joka varmasti ajaisi kokeilemaan sähköntekoa lämmöntuoton
sivubisneksenä. Se tuntuu vähintään yhtä mielekkäältä idealta kuin vaikkapa
maatilamatkailu sivuelinkeinona.
Energiajätit ohjaavat valtakunnan päätöksentekoa
Vaalitilaisuuksissa
2011 kyselin kansanedustajilta ja ministereiltä päästökaupasta ja windfall-verosta.
Muutama heistä sanoi kuulleensa kyseisestä verosta, muttei kukaan tiennyt sen
kohtaloa. Päästökaupan jokainen tunnusti itselleen vieraaksi. Jos olisin
kysellyt mistä tahansa muusta, mitä hallitus ja eduskunta olivat viimeaikoina
käsitelleet, olisin saanut kunnon vastaukset.
Ote poikkeuksellisen avoimesta Helsingin Sanomien
artikkelista (17.4.2008): ”EU:n nykyisen
päästökaupan kummallisuuksia on se, että siitä pääsevät taloudellisesti
hyötymään myös eniten saastuttavat sähköntuottajat eli kivihiilellä sähköä
tekevät tuottajat. Tämä on mahdollista siksi, että valtiot jakavat päästöluvat
kivihiilellä ja maakaasulla sähköä tuottaville ilmaiseksi. Nämä lisäävät
ilmaiseksi saamansa luvan markkinahinnan myymänsä sähkön hintaan. Tämä
”ilmaisjakelusta” johtuva tulonlisäys on ensimmäinen osa windfall-voittoja.
Toinen osa koostuu niistä voitoista, joita keräävät sähköä päästöttömillä
menetelmillä tuottavat yhtiöt. Päästöttömiä tuotantomuotoja ovat vesivoima ja
ydinvoima.”
Päästökaupan alettua energiayhtiöt ovat keränneet
vuosittain miljardiluokan ansiottomat voitot. Tämä ei kuitenkaan johdu päästökaupan
rakennevioista, vaan vika on siinä, että isot energiayhtiöt olivat ehtineet
saada liian suuren valta-aseman. Niistä oli tullut Suomen todellisia
hallitsijoita.
Tuntuu uskomattomalta, ettei suomalaisessa
päästökaupassa ole esiintynyt väärinkäytöksiä, ei edes inhimillisiä erehdyksiä.
Molempia ulkomaisen median mukaan tapahtuu yleisesti, mutta kotimainen media ei
ole sellaisista kertonut. Oikeasti taitaa olla niin, ettei Suomessa ole
toimittajia, jotka ymmärtävät päästökauppaa ja sitä seuraavat.
Vaikka päästökauppa tuntuu vaikeaselkoiselta, sen ei
sitä kuitenkaan tarvitse olla. Kaikkia muita taloudellisesti ja
yhteiskunnallisesti tärkeitä ja vaikeaselkoisia asioita käsitellään mediassa.
Melkoinen pykäläviidakko muodostuu erilaisista sosiaalietuuksista ja niistä sekä
niiden väärinkäytöstä kerrotaan tiedotusvälineissämme. Media tuo asiat kansantajuisessa
muodossa yleisön tietoon ja pakottaa päätöksentekijät niihin perehtymään, jotta
he kykenevät vastaamaan median ja kansalaisten kysymyksiin.
Miksei päästökauppaa seurata? En keksi siihen muuta
selitystä kuin energiayhtiöiden vallankäytön. Kun päästökauppa alkoi, asiaa huonosti
tuntevat toimittajat ja päättäjät uskoivat teollisuuden lobbareita, jotka
väittivät, että päästökauppa toisi elinkeinoille ylivoimaisen raskaat kulut. Siksi
myönnettiin ilmaisia päästöoikeuksia. Lopputulos on, että sähköntuottajat
onnistuivat lobbaamaan itselleen rahantekoautomaatin.
Miksi näin on saanut jatkua? Miksei media edes ole yrittänyt
nostattaa kohua, kun väärät päästökaupan ehdot lisäävät hiilen käyttöä ja kaiken
kukkuraksi juuri sen avulla yhtiöt Suomessakin tekevät laillisesti miljardivoittoja?
Kun EU:ssa päätettiin päästökaupasta, mukaan liitettiin windfall-vero, jotta
kansallisesti voidaan ottaa yhtiöiltä pois ansiottomat ”tuulentuomat” voitot. Miksei
windfall-veron laadinta onnistunut edellisellä vaalikaudella ja miksei sitä saada
aikaan vieläkään, vaikka se on jälleen hallitusohjelmassa? Vuoden 2013 lopussa eduskunta päätti hyväksyä voimalaveron nimellä windfall-veron. Se oli kuitenkin hämäystä, koska vero tuottaisi arviolta vain 50 miljoonaa euroa satojen miljoonien asemasta. Kaiken kukkuraksi teollisuuden valitusten takia veroa ei saatettu voimaan - voiko kansalainen tehdä saman tempun eduskunnan veropäätökselle? Vielä senkin huippuna on Alexander Stubbin uuden hallituksen esitys, että windfall-vero perutaan, kuten myös tapahtui.
Valtio omistaa Fortumia ja Vapoa ja saa huomattavat
osingot. Ehkä tätä seikkaa ei haluta nostaa esille, mikä on osasyy tai jollekin
tekosyy, että windfall-veroa on viivytelty. Todellinen syy lienee se, ettei
kyetä toimimaan vastoin energiayhtiöiden tahtoa. Windfall-veron avulla valtio
olisi voinut saada suuremmat tulot ja olisi rajoittanut voittojen valumista
ulkomaisille sijoittajille. (Helsingin Sanomat 5.2.2014/ Heikki Arola: Fortum jakaa osinkoa 977 miljoonaa: puolet Suomen valtiolle, neljäsosa suomalaisille ja toinen neljäsosa ulkomaisille sijoittajille.)
Teollisuuspiirit ohjailevat henkilövalintoja, kun
haetaan vaikkapa sopivaa elinkeinoista vastaavaa ministeriä. Sen olettaisi
luovan epäilyttäviä riippuvuussuhteita, mutta tätä ei kaikkialla paheksuta,
koska moni katsoo elinkeinoelämän luottamuksen ministerin meriitiksi. Sen
sijaan toimittajat tuskin katsovat hyvällä sitä ilmeistä itseään koskevaa johtopäätöstä,
että he eivät voi kirjoittaa isoista energiayhtiöistä pelkästään
journalismin ohjeiden mukaisesti. Tämä koskee myös ympäristöjärjestöjä. Vääränlainen
uutisointi vaikuttaisi mainostuloihin ja sitä kautta toimittajan omaan tulevaisuuteen.
Yksi media reagoi viimeinkin, mutta johtaako se mihinkään! Helsingin Sanomat (HS C 4 7.4.2013) myönsi suuret tosiasiat, tosin vain muutamalla lauseella pitkän tekstin sisälle piilotettuna. Ei ollut näkyvää otsikkoa puhumattakaan, että aihetta käsiteltäisiin pääkirjoitussivulla.
Yksi media reagoi viimeinkin, mutta johtaako se mihinkään! Helsingin Sanomat (HS C 4 7.4.2013) myönsi suuret tosiasiat, tosin vain muutamalla lauseella pitkän tekstin sisälle piilotettuna. Ei ollut näkyvää otsikkoa puhumattakaan, että aihetta käsiteltäisiin pääkirjoitussivulla.
Uusiutuvan energian tuet ovat pikkuhippuja tämänkin uutisen mukaan.
Asiasta ei revitä isoja otsikoita kuten usein uusiutuvan energian tukien paheksumisesta. Jottei kuitenkaan päästäisi syyttämään mediaa sensuurista ja energiajättien mielistelystä, uusiutuvan energian vähäiset tuet suhteessa energiatukien kokonaispottiin kerrotaan. Mutta varovasti ettei se herättäisi huomiota.
Ydinsähköllä on määräävä asema
Takavuosina suurimmilla metsäyhtiöillämme oli
raakapuun osto- ja hintakartelli. Jonkinasteiset kartellit sähköntuottajien
kesken sähkön hinnoittelun osalta ovat ilmeisiä. Sää vaikuttaa
sähköntuotantoon, mutta satoi tai paistoi, sehän on ollut yhtä hyvä syy sähkön hinnankorotuksille.
Ydinvoimalla tuotetun sähkön osuus on jo varsin huomattava, ja jos suunnitelmat
lisäkapasiteetista toteutuvat, ydinsähkö saa entistäkin suuremman vallan ohjata
valtakunnan päätöksentekoa ja yhteiskunnan kehitystä.
Niinkin pieneltä näyttävällä ilmiöllä kuin ilmalämpöpumppujen
ja maalämmön yleistymisellä voi olla isot seuraukset. Mitä enemmän on sähköllä
toimivaa lämmön talteenottoa, sitä sähköriippuvaisemmaksi tulemme, vaikka toki
olemme jo muutenkin sähköriippuvaisia. Vaikka lämmityskulut pienenevät edellä
mainittujen laitteiden avulla, kasvaa lämmityksessä sähkön osuus. Koska lämmityksen
on toimittava kaikissa olosuhteissa, olemme yhä enemmän sähköntoimittajamme
vallassa. Se on sähköntuottajan kannalta tärkeämpää kuin sähkönkulutuksen
kasvu. Siksi ydinvoiman kannattaa olla mukana edistämässä sähköistämistä. Tosin
se tätä tavoitetta yrittää peitellä mm. jakelemalla sähkönsäästövinkkejä.
Näyttää siltä, että ydinvoima on nimenomaan meillä saanut
aseman, jolla se on päässyt turvaamaan hurjan lisäkasvunsa. Samalla ydinvoima, kasvunsa
tuoman vallan turvin, sanelee ehdot muille sähköntuottajille. Yksi
ehto, jota ydinvoima kiihkeästi vaatii, on se, että pitää säästää olemassa
oleva vesivoiman säätökapasiteetti ydinvoiman tarpeiden varalle ja sen lisäksi on
varattava oikeutta vesivoiman lisärakentamiselle, jotta turvattaisiin
säätövoimaa ydinvoiman uudishankkeille.
Valtio maksaa syöttötariffien ja investointitukien muodossa uusiutuvalle energialle kuten tuuli-, biokaasu-, puupolttoaine- ja biopolttoainehankkeille. Se on kuitenkin pientä niihin miljardiluokan summiin verrattuna, millä valtiovalta tukee hiilivoimaa ja ydinvoimaa. Nämä tuet kuitenkin kiistetään tai niitä ei edes tajuta tueksi, koska niistä ei käytetä tuki-nimitystä. Hiilivoima on tehty erittäin tuottoisaksi jakamalla ilmaisia päästöoikeuksia, jotka ovat sitten myös polkeneet päästöoikeuksien markkinahinnat. Ydinvoima nettoaa ansiotta, kun windfall-veroa ei peritä kuten päästökaupan vallitessa kuuluisi tehdä vanhan ydinvoiman osalta. Lopputuloshan on tukea myös silloin, kun on räätälöity mittavat veroedut!
Onneksi sentään EU:n komissio puuttui myös ydinvoiman tukiin
Uutta väliaikatietoa uusiutuvan energian osuudesta
Suuret yhtiöt ohjaavat monen maan hallintoa ja taloutta. Huomiota on saanut erityisesti ruokabisneksen laaja vallankäyttö. Tunnustettua myös on, että tupakkabisnes oli pitkään oikeuslaitosten yläpuolella. Se sai myrkyttää ihmisiä melko vapaasti. Rajoitteena oli lopulta se, että asiakkaita sairastui ja kuoli niin, että tupakan kulutuksen kasvu alkoi kärsiä. Miksi kuitenkin tupakkabisnes on sen jälkeen menettänyt määräävää asemaansa? Syy lienee mahtavien bisnesten välinen kilpailu. Kun jostakin alasta näyttää tulevan voittaja, vallanpitäjiä värvätään tai he hakeutuvat voittajan siipien suojaan ajamaan sen etuja. Nykyään lääkeala pystyy tarjoamaan puolestapuhujilleen rahaa ja valtaa enemmän kuin tupakkabisnes. Siksi terveysvalistus ja sen myötä tupakanvastaisuus purevat aina vain paremmin.
Valtio maksaa syöttötariffien ja investointitukien muodossa uusiutuvalle energialle kuten tuuli-, biokaasu-, puupolttoaine- ja biopolttoainehankkeille. Se on kuitenkin pientä niihin miljardiluokan summiin verrattuna, millä valtiovalta tukee hiilivoimaa ja ydinvoimaa. Nämä tuet kuitenkin kiistetään tai niitä ei edes tajuta tueksi, koska niistä ei käytetä tuki-nimitystä. Hiilivoima on tehty erittäin tuottoisaksi jakamalla ilmaisia päästöoikeuksia, jotka ovat sitten myös polkeneet päästöoikeuksien markkinahinnat. Ydinvoima nettoaa ansiotta, kun windfall-veroa ei peritä kuten päästökaupan vallitessa kuuluisi tehdä vanhan ydinvoiman osalta. Lopputuloshan on tukea myös silloin, kun on räätälöity mittavat veroedut!
Onneksi sentään EU:n komissio puuttui myös ydinvoiman tukiin
Uutta väliaikatietoa uusiutuvan energian osuudesta
Suuret yhtiöt ohjaavat monen maan hallintoa ja taloutta. Huomiota on saanut erityisesti ruokabisneksen laaja vallankäyttö. Tunnustettua myös on, että tupakkabisnes oli pitkään oikeuslaitosten yläpuolella. Se sai myrkyttää ihmisiä melko vapaasti. Rajoitteena oli lopulta se, että asiakkaita sairastui ja kuoli niin, että tupakan kulutuksen kasvu alkoi kärsiä. Miksi kuitenkin tupakkabisnes on sen jälkeen menettänyt määräävää asemaansa? Syy lienee mahtavien bisnesten välinen kilpailu. Kun jostakin alasta näyttää tulevan voittaja, vallanpitäjiä värvätään tai he hakeutuvat voittajan siipien suojaan ajamaan sen etuja. Nykyään lääkeala pystyy tarjoamaan puolestapuhujilleen rahaa ja valtaa enemmän kuin tupakkabisnes. Siksi terveysvalistus ja sen myötä tupakanvastaisuus purevat aina vain paremmin.
Ydin- vai puuvoimaa, taajama- vai haja-asutus, kokoomus vai keskusta
Olen käsitellyt kahta ääripäätä: ydinvoimaa ja
puulla tuotettua energiaa. Lienee yleinen käsitys, että ydinvoima tuottaa halpaa
sähköä, mikä johtaa energiariippuvaiseen teollisuuteen, kun taas metsäenergia
vie energian niukkuuteen, jolloin elintaso laskee, ellei onnistuta panostamaan luonnonvaroihin
tai tietotaitoon. Onko kuitenkaan näin? Silloin kun nämä mielikuvat lähtivät
leviämään, tilanne oli toisenlainen. Ydinvoiman kannattavuuteen uskottiin,
vaikka sitä pelättiin, ja puunpoltto oli tuomittavaa metsäteollisuuden
raaka-aineen haaskausta.
Oli energiariippuvuus luotu millä energialla
hyvänsä, tuntuisi siltä, että suuri energiariippuvuus vääjäämättä vie kehitystä
kohti kaupunkimaisia yhdyskuntia. Jos metsäenergia kovasti kasvattaa osuuttaan,
ensivaikutelma on, että se lisää haja-asutuksen suosiota. Onko metsäenergia pitemmänpäälle
kuitenkaan niin työvaltaista, että sen avulla säilyisi sellainen haja-asutus, jonka
varaan maatalouden lisäksi kannattaa rakentaa muitakin maaseutuun tukeutuvia
elinkeinoja?
Vaikutus demokraattiseen hallintoomme
Olen edellä pyrkinyt osoittamaan, miksi ydinvoiman
valta-asema sähköntuotannossa on uhka demokraattiselle päätöksenteollemme.
Siksi toivon metsäenergiasta vastavoimaa ydinvoimalle - ydinvoiman
syrjäyttäjäksi siitä ei kuitenkaan ole. Mikäli metsäenergian tuotanto kattaisi
koko maan ja se tapahtuisi pk-yritysten hajautettuna toimintana, tämä purkaisi nykyistä
ydinvoimamonopolia, joka selvästi jo vesittää energia-alaa ohjaavaa
demokraattista hallintoa.
Jos metsäenergia suitsisi ydinvoimaa, se heijastuisi
puolueiden voimasuhteisiin. Kokoomuksen kannatus on noussut sitä mukaa, kun
hyväosaisten tulotaso on kasvanut. Moni heistä kokee, että ydinvoimalla on
ollut siihen osuutensa, se ikään kuin kuuluu menestyksen pakettiin. Mikäli
metsäenergia alkaisi vallata alaa, keskustapuolueen kannatus voisi kasvaa,
sillä perinteisesti maaseudulla suuri osa leivästä on haettu metsästä ja keskustaa
on pidetty muutenkin maaseudun turvana.
PS.
Julistan, että tässä artikkelissa motiivini on edistää Suomen ja
ihmiskunnan parasta. Näin jaloista tavoitteista saa kai haaveilla, mutta totuus
on asia erikseen. Pitää nimittäin epäillä, että motiivini on sittenkin oman edun
ajaminen - omistanhan metsää. Vai haluanko pitää maaseudun asumiskelpoisena,
koska asun maalla? Olenko liian yksisilmäisesti ympäristönsuojelun asialla ja haluan
edistää puuta ilmastoneutraalina polttoaineena?
Useimmilla
– allekirjoittanut mukaan lukien - on asennepohjalta valmiita käsityksiä
ydinvoimasta, vaikka sellaisia yrittäisi torjua. Siksi ydinvoiman kannattajien
lienee vaikeampi hyväksyä edellä esittämiäni väitteitä kuin ydinvoiman
vastustajien.
Kirjoittaminen aloitettu 10.5.2012
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti